Balans i vardagen

En upplevelsebaserad kurs där du genom Mindfulness, ACT, andningsövningar och yoga minskar din stress och ökar ditt välbefinnande!

Om kursen   

I den stressade tid vi lever i behöver vi ibland redskap, verktyg för att komma till ro och därigenom få ökad självinsikt.

Kursen riktar sig till människor i alla åldrar och bygger på yoga och andningsövningar, Mindfulness, ACT och reflektioner. Den vänder sig till dig som är intresserad av självkännedom, vill bli medveten om att sänka din stressnivå och få en bättre balans i livet speciellt för dig som söker ett inre lugn i sin vardag.

Vad får du i kursen Balans i vardagen?

Vi går igenom vad stress är, teoretiskt och hur det påverkar oss med exempel och igenkänningar. Hur stressad är du?

Yoga som är lugn och utforskande, meditativ och medicinsk. De olika formerna växlas.

Andningens påverkan på nervsystemet, teoretiskt och praktiskt genom egna upplevelser. Bli uppmärksam på hur du kan förändra sinnet med hjälp av andningen.

Avslappning som skapar en djup kontakt med kroppen och ökar din medvetenhet på kroppens signaler.

Mindfulness vara där du är och bara vara den du är i detta ögonblick. Bli uppmärksam på dina sinnen genom olika övningar.

ACT se med nya ögon på dina tankar. Tankar kan liknas vid ett slags linser genom vilka du betraktar världen. Var nyfiken på dig själv.

Acceptans är inte detsamma som att tycka om, men du kan göra val och därmed få möjlighet at komma till ro med verkligheten.

Reflektioner över dina tankar och känslor, bli medveten om vad som pågår i och omkring dig.

Vila som ger dig möjlighet till återhämtning.

För att delta i kursen krävs inga förkunskaper.


Praktisk information

Inför kursstart kommer ni att få ett brev från kursledaren där det bland annat kommer finnas med praktisk information. Undrar ni något gällande kursinnehållet kontaktar ni kursledaren, praktiska frågor kontaktar ni Agnetha på Vimmerby folkhögskola.