Efter avslutat utbildning ska den studerande ha kunskaper om
• lagar som styr verksamhetsområden och olika etiska värderingar som ligger till grund för människosyn och behandlingsmodeller
• psykiatriska diagnoser samt farmakologisk kunskap matchat med diagnoserna enligt DSM-IV, ICD-10
• behandlingsmetoder gällande missbruk, kunskaper i medikal terapi inom missbruksvård med utgångspunkt i riskbruk, missbruk och beroende
• pedagogiska-, kunskaps- och evidensbaserade behandlingsteorier och metoder
• kommunikationsteorier och samtalsmetodik
• hur dokumentation görs på ett korrekt och tydligt sätt
• Beteendevetenskapliga, psykiatriska, psykologiska teorier och metoder
• akademisk uppsatsskrivning
• utvecklingspsykologi, gruppsykologi och andra förklaringsteorier för mänskligt beteende
• neuropsykiatri och vardaglig omvårdnad
• behandlingsplaner
• vad som får individer att bruka/missbruka beroendeframkallande medel
• behandlarrollen
• planering, genomförande, utvärdering och revidering av pedagogiskt arbete
• ledarskap och organisation
Efter avslutad utbildning ska den studerande ha färdigheter i att
• bedöma lämplig behandling utifrån aktuell problematik
• tillämpa lagar och förordningar som styr verksamhetsområdet
• skriva yrkesrelevanta dokument och journaler
• utvärdera och kvalitetssäkra slutförda klientinsatser
• möta/bemöta människor i utsatta situationer
• genomföra samtal utifrån strukturerade och oförberedda situationer
• skriva en vetenskaplig uppsats
• arbeta självständigt och i teamarbete
• praktiskt genomföra kunskaps- och evidensbaserade behandlingsmetoder
• kunna göra lämpliga värderingar och bedömningar och utifrån detta skapa lämpliga individuella planer såsom genomförandeplan, behandlingsplan och vårdplan
• kunna leda grupper och individer
• utföra vardaglig omvårdnad
• kunna göra lämpliga värderingar och bedömningar utifrån individers situation
• genomföra förändringsarbete
• ha ett analytiskt och reflekterande förhållningssätt i behandlingsarbetet
• kontrollera sitt beteende utifrån en god självkännedom
Efter avslutad utbildning ska den studerande ha kompetenser för att
• kunna använda metoder vid olika missbruk och neuropsykiatriska problem (Metodkompetens)
• kunna bedöma, skatta och utvärdera ex genom olika värderingsinstrument (Bedömningskompetens)
• kunna hantera svenska språket, dokumentera, föra journaler och revidera, bl.a. ind. planer
(Dokumentationskompetens)
• arbeta med god kunskap om lagar, förordningar och säkerhet (Juridisk kompetens)
• ha förmågan att använda kunskaper och färdigheter utifrån olika beteendeteorier (Beteendekompetens)
• ha förmåga att observera och bemöta psykiatriska symtom (Psykiatrisk kompetens)
• ha förmåga att använda konflikthantering, samtalsmetoder och bemötande (Kommunikativ kompetens)
• kunna ta ansvar, vara stresstålig, ha god självkännedom och känsla för etiska värden. (Personlighetskompetens)
• ha samarbets- och empatisk förmåga samt en positiv människosyn med humanistiska värderingar
(Relationskompetens)
• verka i en pedagogisk roll (Pedagogisk komp)
• arbeta med behandling för ungdomar och vuxna