Trådlöst nätverk/IT

Du är här:
Trådlöst nätverk/IT
IT-support

Serviceförfrågan IT – när du behöver hjälp!

Från höstterminen 2025 så kan du som jobbar eller är deltagare på Vimmerby folkhögskola skicka serviceförfrågan via webbformulär.

Är det något du behöver vår hjälp med eller har du sett att något kanske skulle behöva åtgärdas?
Beskriv ditt ärende så utförligt som möjligt. Om vi behöver ytterligare information kontaktar vi dig. När ärendet är åtgärdat så återkopplar vi till dig – antingen skriftligt (via e-post), eller muntligt.

Gäller ditt ärende något
som rör skolans IT?


OBS! Om du inte använder en Chromebook från skolan så behöver du logga in med ditt Google-konto.

Är det problem med en skrivare?

Kontakta

Vaktmästare Rickard på mobil 072-462 95 61
eller
Vaktmästare 070-515 10 49

Skolans WiFi – såhär gör du:

Anslut till nätverket FHS1 i listan över valbara nätverk. Använd det användarnamn och lösenord som du fått av din klasslärare vid kursstart.

  • Du behöver ställa in följande för Android-enhet (t.ex. Samsung): Under menyn Säkerhet – välj 802.11. Under menyn Certifikat väljer du Validera inte eller Inga certifikat.
  • För iPhone väljer du WPA 2 Enterprise under Säkerhet och sedan väljer du ”Lita på” när du får frågan om certifikat.

Är du inte deltagare på skolan och därför inte har fått något användarnamn och lösenord så väljer du istället att ansluta till nätverket RegionKalmarlan-GUEST i listan över valbara nätverk.

  1. Klicka anslut och välj sedan ”Jag har inget konto” på webbsidan som öppnas.
  2. Registrera namn och mobilnummer.
  3. Logga in med det användarnamn och lösenord som du sedan får via sms. Du kan logga in på mer än en enhet med samma.

OBS! Användarnamn som du fått från skolan fungerar inte på RegionKalmarlan-GUEST. Har du råkat ansluta till det av misstag så måste du gå in under kända nätverk och ”glömma bort” det.