Vi vill helst få in ansökningar digitalt via hemsidan men vill du hellre skriva ut och skicka in en pappersblankett så hittar du alla våra ansökningsblanketter på sidan Ansökningsblanketter. Observera att ansökningar endast hanteras under tiden som ansökan är öppen för respektive utbildning.
Du behöver göra en ny ansökan inför varje nytt läsår. (Detta gäller inte yrkesutbildningarna som är på tre eller fyra terminer, där blir du antagen för hela kurstiden.)
För att ansöka behöver du skapa ett konto till Folkhögskolornas Schoolsoft. Har du tidigare sökt en folkhögskola kan det vara så att du redan har ett konto och då ska du använda samma konto när du söker till oss. Via Schoolsoft kan du sedan följa din ansökan, rangordna om du sökt flera utbildningar på folkhögskola, och även uppdatera dina adressuppgifter så att vi har rätt information när vi börjar göra antagningar.
Logga in på Folkhögskolornas Mina sidor och kontrollera dina uppgifter.
- Vi hanterar inte ansökningar förrän de är kompletta så var noga med att skicka in betyg och intyg.
- Flera av våra utbildningar kallar till en antagningsdag/informationsdag som en del i antagningsprocessen. För att eventuellt kunna erbjudas en plats är det viktigt att man kommer på dessa.
I vår studeranderättsliga dokument kan du läsa mer om hur vi hanterar ansökningar och vad du kan förvänta dig inför kursstarten.